5280

Afvalmanagement voor de detailhandel

 

Bnext.nl heeft de juiste oplossing voor u! 

Bnext.nl heeft vele klanten actief in detailhandel. Deze bedrijven hebben zo hun eigen uitdagingen als het aankomt op afvalbeheer. Uitdagingen waar wij graag in meedenken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 

  • Een organisatie met meerdere winkels in beheer 
  • Vaak veel papier/karton afval, zeker als er de retailer een distributiecentrum heeft. 
  • Vaak is er ook veel folie 
  • Er is geen ruimte voor een grote container, dus werken we met (kleinere) Kliko’s. Wat handig is, maar daardoor is er een hogere frequentie nodig van ophalen.
  • Soms is er geen ruimte beschikbaar om materiaal op te slaan, wat recyclebaar is. Dit is vaak het geval als er geen distributiecentrum is.
  • Retailorganisaties kampen vaak met veel verzamelafval, waardoor er relatief hoge kosten zijn. De ‘waardevolle stromen’ worden niet apart gehouden. Dat heeft vaak te maken met het ruimtegebrek. 
  • Soms komen we bij organisaties waar nog veel onbekendheid is met de mogelijkheden voor afvaloplossingen/recycling/verwerking 
  • En: niet alle organisaties hebben de kennis en expertise in huis om hun afvalmanagement goed te regelen. Zij besteden dit graag uit.

 

Oplossingen voor onze klanten

De retailorganisaties waar Bnext.nl mee samenwerkt zijn heel verschillend van aard. Zo ondersteunen we retailers die 10.000 pakketten per dag versturen. Maar ook grote organisaties die 80 vestigingen hebben over het hele land verspreid.

Voorbeeld: Kwantum/Leen Bakker

Kwantum/Leen Bakker is een grote organisatie met winkels verspreid over heel Nederland. Voor Kwantum/Leen Bakker is het belangrijk om een zo efficiënt mogelijke operatie te hebben. Dus hoe is dit ingericht? 

In alle winkels is gekeken naar ‘wat is afval en wat is een grondstof'? Daarna is het proces zo ingericht dat grondstoffen (folie/papier en karton) terug gaan naar de distributiecentra. De vrachtwagen die komt leveren, neemt na levering de waardevolle stromen mee terug: intern transport dus. 

Voorbeeld: Kwantum/Leen Bakker

De voordelen hiervan 

  • Het transport rijdt toch al; daar wordt efficiënt gebruik van gemaakt. 
  • Per winkel houden ze maar een minimale hoeveelheid restafval over, dus we hoeven maar eens in de 2 weken met de vuilniswagen langs bij de vestigingen. Vanuit onze samenwerking weten we dat er niet meer afval vrijkomt bij de vestigingen: als er meer afval is, lopen de processen in de winkel niet goed. 
  • Een financieel voordeel: als je die waardevolle stromen bij alle winkels apart ophaalt, moeten ze ervoor betalen. Omdat we het nu met intern transport wordt vervoerd, is de waarde van de materialen meer waard dan de externe transportkosten. Ook bij andere retailers adviseren we hierover, zodat afval zoveel mogelijk wordt omgezet in waardevolle stromen. 

Ook bij andere retailers adviseren we hierover, zodat afval zoveel mogelijk wordt omgezet in waardevolle stromen.

Voorbeeld: Solow

De aanpak zoals we die bij Kwantum/Leen Bakker doen, werkt niet voor een retailorganisatie als SoLow. De winkels van SoLow verkopen veel kleine dingen. Bnext.nl verzorgt het afval van al hun winkels. Die zitten vaak op iets kleinere locaties, waar het lastig is om afvalmaterialen op te slaan. En de materialen die verzameld worden moeten zo snel mogelijk weg, zodat ze niet in de weg staan. 

Dus komen we met een hogere frequentie langs en bieden op die manier een oplossing aan. Twee maal per week halen we papier/karton en restafval op. Daarnaast hebben we deze opdrachtgever, waar we nauw contact mee hebben, uitgenodigd op onze locatie, om te laten zien wat er gebeurt met de materialen die we inzamelen. 

Voorbeeld: Solow

Foto: SoLow

Daarmee maakten we een businesscase voor het logisch en slim verwerken van het afval. Daarin hebben we ook gekeken of de waardevolle stromen met het intern transport opgehaald en opgebulkt konden worden. Die keuze ligt uiteindelijk bij de klant. De businesscase levert op MVO gebied zoveel op, dat de MVO manager er blij mee was, maar ook de financieel manager kon zich helemaal vinden in deze oplossingen.

Voorbeeld: Eichholtz

Een ander voorbeeld van een klant die uitdagingen heeft op het gebied van afvalmanagement in de retail, is het meubelbmerk Eichholz. Ze hebben 2 winkels en een groot distributiecentrum. Samen met deze klant kijken we goed naar het verpakkings- en productieproces, wat ze deels zelf doen. Op de logistieke hub is ruimte, dus dat hebben we zó ingericht dat er veel wordt hergebruikt. En dat resulteert in lagere kosten. We verzamelen en scheiden hier onder andere piepschuim, hout, verschillende folies en papier/karton.

Rapportages en data 

Wat bovenstaande verschillende retailers gemeen hebben is dat ze inzage hebben in hun afvalstromen via het Bnext.nl dashboard. Daarin staat welke afvalstromen we afvoeren, hoeveelheden, frequenties en kosten in een overzicht. Samen bepalen we wie er inzage nodig heeft op welke informatie, zodat we dit op een overzichtelijke manier door de organisatie zelf kunnen laten monitoren. Een filiaal manager krijgt zo rechten om extra bestellingen te doen voor zijn winkel en de duurzaamheidsmanager krijgt de rapportages van alle winkels. De CFO ziet de totaalkosten, en dit alles komt uit één dashboard.

Meer weten over afvalmanagement voor retailers?

Neem contact op met Bnext.nl Nederland

Contact