Voorbeeld: Eichholtz
Een ander voorbeeld van een klant die uitdagingen heeft op het gebied van afvalmanagement in de retail, is het meubelbmerk Eichholz. Ze hebben 2 winkels en een groot distributiecentrum. Samen met deze klant kijken we goed naar het verpakkings- en productieproces, wat ze deels zelf doen. Op de logistieke hub is ruimte, dus dat hebben we zó ingericht dat er veel wordt hergebruikt. En dat resulteert in lagere kosten. We verzamelen en scheiden hier onder andere piepschuim, hout, verschillende folies en papier/karton.
Rapportages en data
Wat bovenstaande verschillende retailers gemeen hebben is dat ze inzage hebben in hun afvalstromen via het Bnext.nl dashboard. Daarin staat welke afvalstromen we afvoeren, hoeveelheden, frequenties en kosten in een overzicht. Samen bepalen we wie er inzage nodig heeft op welke informatie, zodat we dit op een overzichtelijke manier door de organisatie zelf kunnen laten monitoren. Een filiaal manager krijgt zo rechten om extra bestellingen te doen voor zijn winkel en de duurzaamheidsmanager krijgt de rapportages van alle winkels. De CFO ziet de totaalkosten, en dit alles komt uit één dashboard.