BNext logo
Man wuift naar klant tijdens het werk

Afvalmanagement voor detailhandel

Afvalbeheer voor mkb en detailhandel: jouw uitdagingen én oplossingen.

Als mkb-ondernemer met één of meerdere winkels is afvalbeheer en afval scheiden een grote uitdaging. Je hebt te maken met grote hoeveelheden papier- en kartonafval. Het folieafval stapelt zich op. Waar laat je het? En hoe ga je al dat afval efficiënt scheiden? Heb je wel genoeg ruimte voor bedrijfsafvalcontainers en de opslag van recyclebaar materiaal?

De logistiek blijkt dus een uitdaging. Laat staan dat je tijd hebt om verschillende afvaloplossingen te bekijken en beslissingen te nemen over recycling en duurzaam afvalbeheer. Maar wist je dat je zelfs kosten kunt besparen als je het in één keer goed doet?

Laat dat maar aan Bnext.nl over!

Onze aanpak is volledig afgestemd op de behoeften en situatie van jouw onderneming. Voor de retailer die dagelijks 10.000 pakketten verstuurt de grote keten met 80 vestigingen in heel Nederland of de winkelier in het dorp. Het resultaat? Efficiënter omgaan met mkb-afval en besparen op kosten. Bnext.nl is een flexibele partner die meedenkt en jouw afval rendabel maakt. Niet zomaar een recyclaar, maar een met experts die voor duurzame oplossingen gaan. 

Jouw uitdaging, onze oplossing

Chauffeur leegt rolcontainer
  • Zicht op huidige afvalstromen en beschikbare ruimte in je winkels

Onze oplossing: Bnext.nl doet een grondige afvalanalyse. We keren letterlijk jouw prullenbakken om: welke waardevolle afvalstromen kunnen we scheiden en wat is daarvoor nodig? Je ontvangt je Afvalmanagementplan op maat.

  • Datagedreven rapportages en dashboardspecifiek voor de retailbranche

Onze oplossing: De experts van Bnext.nl kennen de retailbranche goed en geven advies opmaat. Ook het datagedreven dashboard is afgestemd op jouw praktijk. Je geeft anderen enkel toegang tot de onderdelen die voor hen relevant zijn. Zo kan de filiaalmanager gemakkelijk extra bestellingen plaatsen, ontvangt de duurzaamheidsmanager gedetailleerde rapportages van alle winkels en heeft de CFO een helder overzicht van de totaalkosten.

  • Inzicht in hoeveelheid afval per vestiging

Onze oplossing: Onze datagedreven aanpak zorgt voor inzicht in de hoeveelheid afval per vestiging. Zo signaleren we snel afwijkingen en kunnen we bijsturen om processen te optimaliseren. Het dashboard geeft real time data weer, zodat je precies op de hoogte bent van de hoeveelheden, frequenties en kosten.

Met de bakwagen afval ophalen
  • Overbelaste opslagruimte en stinkende containers

Onze oplossing: We passen de dienstverlening aan op basis van jou behoefte zodat jouw opslagruimte nooit overbelast raakt en jouw winkelomgeving schoon blijft.

  • De kosten van afvalbeheer en afvalmanagement

Onze oplossing: Wist je dat Bnext.nl vaste en variabele kosten inzichtelijk maakt in een overzichtelijk afvalmanagementplan? Waardevolle grondstoffen in het afval kunnen ook retour naar je distributiecentrum. Als Bnext.nl het daar in bulk kan ophalen, ontvang je daar een vergoeding voor. We rijden met dezelfde vrachtwagens die de winkels bevoorraden. 

Met efficiënt transport en reductie van dure afvalstromen houden we de kosten zo laag mogelijk.

  • Communicatie op rolletjes

Onze oplossing: Kies je voor Bnext.nl? Dan kies je voor vlekkeloze dienstverlening en is er minimale communicatie nodig. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

  • Inzicht in de data en voortgang van je afvalbeheer

Onze oplossing: Jouw eigen dashboard van Bnext.nl geeft je uitgebreid inzicht in alle relevante afvaldata. Denk aan het financiële overzicht van afvalbeheer, het aantal transporten van afvalafvoer, scheidingspercentages en CO2-prestaties.

Rolcontainers opgestapeld
  • Afvalmanagementplan opstellen met inachtneming van verwachte afvalstromen.

Onze oplossing: Bnext.nl stelt een afvalmanagementplan op.

We bepalen:

> Welke afvalstromen vrijkomen bij exploitatie
> Welke grondstoffen er worden weggegooid
> Waar de afvalstromen vrijkomen
> Hoe we afvalstromen slim kunnen inzamelen.

Ook denken we mee over het inrichten van afvalruimtes, hoeveel ruimte er nodig is en waar eventuele stroompunten voor de afvalpersen nodig zijn.

  • Nieuwe data importeren in een al bestaand digitaal systeem.

Onze oplossing: Bnext.nl is de ideale dataspecialist. Wij integreren jouw gegevens zorgeloos via API-koppelingen. Zo maken we er een efficiënt proces van, waarbij je met slechts één knop facturen accordeert en een volledig overzicht verkrijgt.

  • De financiële administratie en facturatieprocedure

Onze oplossing: Bnext.nl maakt de facturatie zo gemakkelijk mogelijk. We stemmen de (frequentie van) de facturen zoveel mogelijk af op jouw wensen en eisen.

Chauffeur rolt afval naar zijn wagen
  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer (MVO)

Onze oplossing: De aanpak van Bnext.nl ondersteunt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en levert tastbare voordelen op voor zowel de MVO-manager als de financieel manager. Je scoort hoger op duurzaamheidsprestaties, wat bijdraagt aan de MVO-doelstellingen van jouw onderneming.ggen.

  • Afvalbeheerproces vormgeven als grote retailer (met distributiecentrum)

Onze oplossing: next.nl helpt ook retailorganisaties met meerdere winkels en eigen distributiecentra. We optimaliseren verpakkings- en productieprocessen en betrekken jouw organisatie bij dit  duurzaamheidsproces. 

Op de logistieke hubs van Bnext.nl verzamelen en scheiden we materialen (bv. piepschuim, hout, folies, papier/karton). Deze hubs zijn ingericht voor hergebruik en recycling. Win-win: het zorgt voor lagere kosten en duurzamer afvalbeheer. 


Afvalstromen die je in de detailhandel vaak ziet

In de detailhandel komen dagelijks verschillende afvalstromen vrij. Van verpakkingen en productresten tot weggegooid materiaal, elk type afval vraagt om een passende aanpak. Hier ontdek je welke stromen je in de detailhandel kunt tegenkomen. Met onze inzamelmiddelen kun je ze efficiënt scheiden

Offerte aanvragen

Een selectie van onze inzamelmiddelen voor de detailhandel

Voor de detailhandel hebben we een divers aanbod aan inzamelmiddelen, perfect afgestemd op jouw wensen en behoeften. Ontdek hier een selectie van onze oplossingen voor efficiënt afvalbeheer en optimale scheiding.

rolcontainer met een inhoud van 1100 liter

Rolcontainers

Voor elke afvalstroom een eigen container.
Lees meer
De Bnext.nl miniperscontainer

Minipers

Heb je weinig ruimte om de container te plaatsen en zoek je een kleinere perscontainer?
De Impress, de compate pers

Impress

De Impress is een miniperscontainer waarvan de bak gemakkelijk verwisseld wordt. De pers zelf blijft staan. Handig voor kleine ruimtes!
Offerte aanvragen

Uit jouw branche

Ontdek hoe bedrijven in de detailhandel succes behalen met slimme afvaloplossingen en duurzame keuzes. Laat je inspireren door projecten, praktijkvoorbeelden en nieuwsberichten die laten zien wat mogelijk is. Misschien staat jouw verhaal hier binnenkort ook tussen.

verzameling voorverpakte sandwiches van Sanday's Bakeries

Kostenreductie voor Sanday's Bakeries

In mei 2023 startte de samenwerking tussen Sanday’s Bakeries in Amsterdam en Bnext.nl. Deze samenwerking moet de komende jaren leiden tot een aanzienlijke kostenreductie op afvalkosten voor Sanday’s.

Bekijk dit project

Samenwerking met Kwantum en Leen Bakker

Sinds begin 2022 heeft Bnext.nl van Kwantum en Leen Bakker het vertrouwen gekregen om op 220 locaties in heel Nederland het afvalmanagement te faciliteren. 

Bekijk dit project
Een vuilniswagen

Stel je vragen over afvalbeheer of bedrijfsafval in de detailhandel

Mogelijk heb je nog vragen over afvalbeheer in jouw winkels en distributiecentra. Wil je meer weten over het beheer van jouw mkb-afval? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden die Bnext.nl biedt? De experts van onze klantenservice helpen je graag!