Klant aan het woord: Hotel Casa - René Bekker

Klant aan het woord: Hotel Casa - René Bekker

Bij Bnext.nl dragen wij zorg voor onze klanten, juist omdat we samen op weg zijn naar een beter Nederland. Wij nemen jullie graag mee op deze reis. En wie kan jullie beter vertellen over deze ervaring dan onze klanten zelf?

Hotel Casa Amsterdam

Wij spraken met René Bekker over de samenwerking met Hotel Casa, een modern hotel dat al ruim 62 jaar gevestigd is in Amsterdam Oost. Het hotel is ten tijde van de grote studenten opstand opgezet door een viertal studenten als oplossing voor het tekort aan studentenhuisvesting. Het destijdse “Casa 400” bestond uit 400 kamers en lag enkele honderden meters van de de huidige locatie. In het laagseizoen werden de 400 kamers door studenten bewoond en ’s zomers werden deze kamers beschikbaar voor toeristen. Door de opbrengsten hiervan konden de kosten voor studenten laag blijven. 

“Eigenlijk doen wij nog steeds hetzelfde spelletje als vroeger. Op dit moment hebben wij in het laagseizoen 159 beschikbare hotelkamers en wonen er hier 359 studenten. In het hoogseizoen hebben wij daarentegen 518 hotelkamers. Dat is nog steeds het concept waar Casa mee werkt!” Ook biedt Casa hun gasten faciliteiten waar ze erg trots op zijn. Voorbeelden hiervan zijn restaurant EAST met coffeecorner, die enkele jaren geleden een Misset top 3 notering had,  een congreszaal met capaciteit tot 350  personen, meerdere kleine(re) meetingrooms en als echte eye-catcher het GAPP dakterras. De capaciteit van Casa is dus ruim en uiteenlopend te noemen.

Hoe is Casa in contact gekomen met Bnext.nl?

René: “Wij zijn al een aantal jaar bezig om leveranciers en producenten waarmee wij samen werken uit te lichten om te kijken wat we daar nog meer uit kunnen halen. Voorheen werkten wij met een andere partij waarmee de samenwerking niet meer zo liep als gewenst. Via de Biz Knowledge Mile kwam Bnext.nl al snel in beeld. Dit kwam perfect uit omdat wij als hotel ook bezig zijn met het maken van duurzame keuzes. Bnext.nl kwam toen met een tender die uitblonk tussen de andere, mede omdat zij naar mijn mening ook het meest vooruitstrevend zijn.” Op dit moment maakt CASA goed gebruik van de Bnext.nl minipers voor restafval, balenpers voor papier en karton en meerdere rolcontainers voor PMD, glas, swill en KCA.

Floris: “Wij hebben een 5 jaren plan neergelegd. Deze is opgedeeld in de eerste 3 jaar en als dit succesvol werkt, verlengen we het met nog eens 2 jaar. In dit plan zijn mooie ambitieuze doelstellingen opgenomen, zoals 84% scheiding van afval in 2025 en emissie loze transport in de omgeving vanaf 2023. Die laatste doelstelling hebben we zelfs naar voren kunnen halen, want we hebben sinds kort een elektrische bus waarmee we nu al emissieloos inzamelen! Hiernaast zijn we bezig met een plan om de aanpak van bronscheiding te verbeteren. Ook hierbij lopen wij voor op schema. René is dan ook dicht betrokken bij dit hele proces. Hij is er echt mee bezig hoe we er samen meer van kunnen maken!”

Hoe is Casa in contact gekomen met Bnext.nl?

“De korte lijntjes bij Bnext.nl bevorderen de communicatie enorm. Hierdoor heb je snel terugkoppeling op je vragen en verzoeken en ook snelle oplossingen voor onvoorziene problemen. Je merkt dat het jonge, gedreven Bnext.nl team open staat voor vernieuwing van de branche. Ook heeft Bnext.nl heel veel goede ideeën waar veel (horeca) ondernemingen wat mee kunnen met betrekking tot hun afvalstromen.”

René: “Wij hebben te maken met heel erg veel verschillende afvalstromen… Dat is best wel uniek. De hotelgasten, maar ook de studenten, dragen bij aan de afvalstromen waar je weinig grip op hebt. Daarom is het van belang om te benutten waar je wel grip op hebt! Zo wordt er bij de studenten al gescheiden door middel van aparte afvalbakken. Uiteraard willen wij ook onze gasten en housekeeping bewuster om laten gaan met de afvalstromen door het nut van scheiden te laten zien. Zo geven we trainingen en hebben we zelf een initiatief opgestart voor het inzamelen van petflessen. Hier worden alle petflessen afkomstig uit kamers van hotelgasten, studenten en ook vanuit de buurt ingeleverd in speciale ‘inzamelbakken’. Eens in de zoveel tijd worden deze petflessen omgeruild voor statiegeld. Dit geld kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor verdere verduurzaming.

“Als je wilt dat iets slaagt, moet je aantonen wat je er mee kan. Bij Bnext.nl zie ik dit echt terug. Zij denken mee en geven een vervolg aan hun woorden. Mij lijkt het bijvoorbeeld heel gaaf om producten aan te kunnen bieden die voortkomen uit een gerecyclede afvalstroom. Zo zorg je ervoor dat je aantoont dat het afval wat een gast scheidt, ook weer bij een gast terugkomt. Zo laat je echt zien wat je er meet doet!”

1073