BNext logo
Nieuws

Belangrijke Marktontwikkelingen 2026

Op deze pagina nemen we u graag mee in de belangrijkste trends en bewegingen die de transitie naar een circulaire economie mede vormgeven.

Geschreven doorBnext.nl
Leestijd10 minuten
DatumDecember 5, 2025
Een afzetcontainer wordt geplaatst
Delen op FacebookDelen op LinkedIn

Samen werken aan een duurzame toekomst

De transitie naar een circulaire economie vraagt om een innovatieve benadering van de materialen die vrijkomen bij de sloop, bouw en exploitatiefase van vastgoed en infrastructuur. Nieuwe uitdagingen en kansen veranderen de manier waarop afval wordt benaderd. De marktvraag verschuift, wet- en regelgeving verandert en het bewustzijn van de noodzaak om te verduurzamen blijft groeien. Dit alles zorgt ervoor dat de afval- en recyclingindustrie voor grote veranderingen staat. 

Wet- en regelgeving

Stijgende CO₂-heffing: wat merkt u ervan?

Overheden in Nederland en Europa voeren de CO₂-heffing stap voor stap op om de uitstoot van broeikasgassen te verlagen en verduurzaming te versnellen. Vanaf januari 2026 krijgen afvalenergiecentrales (AVI’s) te maken met een hogere nationale CO₂-heffing. Het doel: afvalverbranding ontmoedigen en schonere verwerking stimuleren. 

Deze extra kosten mogen doorberekend worden. Dat betekent dat gemeenten, bedrijven en uiteindelijk ook huishoudens dit terugzien in hogere verwerkingstarieven en afvalstoffenheffingen. Voor organisaties wordt daarmee een steeds hogere kostenpost en slim afvalbeheer belangrijker dan ooit.

Maar er ligt ook een kans: Wie inzet op afvalreductie, betere scheiding en circulaire oplossingen, kan kosten besparen én duurzamer werken. Bnext.nl helpt bedrijven daarbij met advies, inzicht en praktische oplossingen voor een toekomstbestendige afvalaanpak.  

uitlaatgassen uit een auto

CO2-heffing

Belastingplan 2025 Afvalstoffenheffing | NVRD
Lees hier het hele artikel
containers met giftige stoffen

ZZS

Zeer Zorgwekkende Stoffen in Afval | Rijkswaterstaat
Lees hier het hele artikel
oude batterijen in het afval

Explosief afval

Vapes en batterijen zijn een groeiend gevaar | RTL Nieuws
Lees hier het hele artikel

CSRD

Bedrijven worden steeds meer verplicht te rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)-richtlijnen. Hoewel uw organisatie mogelijk nog niet onder deze verplichting valt, kunnen uw leveranciers of klanten dat wel zijn. Het is raadzaam om uw keten te analyseren en maatregelen te nemen om te voldoen aan de duurzaamheidsvraag van uw partner en relaties.
Door tijdig in te spelen op de CSRD regelgeving en gebruik te maken van bijvoorbeeld ondersteuning en tools van Bnext.nl, voldoet u niet alleen aan de wettelijke eisen, maar draagt u ook bij aan een duurzamere toekomst.

Nieuwe CAO

In de sector is een nieuwe cao bereikt voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de salarisverhoging van 4% per 1 januari 2026. Ook de zwaarwerkregeling (RVU) blijft beschikbaar en is verlengd met de maximale termijn van vijf jaar. Met de instemming van alle betrokken vakbonden ligt er daarmee een akkoord dat medewerkers perspectief biedt en inspeelt op de uitdagingen van ons dagelijkse werk. (bron: TLN)

Lees het hele artikel

Nieuws en publicaties

Ontwikkelingen buiten de afvalbranche om hebben invloed op de manier waarop wordt gewerkt in de afvalbranche en de kosten die daarbij komen kijken. 

Zwaaiende Bnext chauffeur vanuit het zijraam van zijn vrachtwagen

Chauffeurstekort

Groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs | Transport en Logistiek Vandaag
Lees hier het hele artikel
Een close up van een elektrische portaalwagen

Stijgende zero-emissiezones in steden

Wat betekent emissievrij rijden voor uw stad? | Rijksoverheid
Lees meer over zeo-emissiezones
Bnext.nl vrachtwagen op weg naar de klant

Benzine duurder

Prijs benzine omhoog door belastingverhoging | NOS
Lees hier het hele artikel
Plastic flessen afval

Bnext.nl neemt deel aan pilot voor nascheiding PD afval

Bnext.nl is gestart met een pilot voor de nascheiding van PD afval (Plastic en Drankkartons) in samenwerking met stichting Verpact, de uitvoeringsorganisatie van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor verpakkingen.

Met deze pilot onderzoeken we of nascheiding van PD afval uit het restafval een effectieve manier is om de recycling van verpakkingsmateriaal te verbeteren. De pilot is vooral bedoeld om te leren. Zo willen we graag meer inzicht krijgen in hoeveel PD afval er nog in het restafval belandt en in welke mate nascheiding bijdraagt aan hogere recyclingresultaat. Deze inzichten helpen ons en stichting Verpact om inzamelstrategieën verder te ontwikkelen. Samen werken we aan een circulaire toekomst.

Innovaties en ontwikkelingen

We werken actief aan het verlagen van onze CO₂-uitstoot met heldere doelstellingen en concrete maatregelen. Zo is een deel van onze inzamelvoertuigen inmiddels elektrisch, zodat we ook in emissievrije zones probleemloos kunnen blijven rijden. Daarnaast optimaliseren we continu onze routes voor slimmer en zuiniger transport en scherpen we ons inkoopbeleid aan met extra aandacht voor duurzaamheid. Ook helpen we klanten om afval beter te scheiden aan de bron en hun CO₂-voetafdruk te verkleinen.

CO₂-rapportage en afvalmonitoring worden steeds belangrijker voor organisaties. Afval scheiden levert direct milieuwinst op, omdat grondstoffen beter geschikt zijn voor hergebruik en recycling. De CO₂-rapportagetool van Bnext.nl geeft inzicht in uw milieu-impact en helpt bij het maken van onderbouwde keuzes. Zo houdt u grip op uw duurzaamheidsstrategie én voldoet u beter aan rapportageverplichtingen.

elektrische portaalwagen aan een oplaadstation

Elektrische portaalwagen

Sinds 2025 worden elektrische portaalwagens ingezet voor het ophalen van afval in emissievrije zones. 
Twee festivalbezoekers met een plastic beker in hun hand

Hergebruiken van PET-bekers

Lees hoe Bnext.nl PET-bekers op events succesvol inzamelt en verwerkt
Lees meer
Luchtfoto van een stad in en groene omgeving

CO2-rapportages

De CO2-rapportagetool van Bnext.nl biedt praktische inzichten om uw impact te verlagen.
Bekijk een rapportagevoorbeeld

Ontwikkelingen afvalstromen

Bouw- en sloopafval is een samenstelling van twee of meer deelstromen afkomstig van bouwen, renoveren en/of slopen van gebouwen. Dit materiaal bestaat onder andere uit puin, zand, gips, hout, metaal, papier, karton, kunststof, e.d. De prijsaanpassing van bouw- en sloopafval is gekoppeld aan de marktontwikkelingen van de deelstromen die gesorteerd worden en vervolgens weer terug de markt in gaan. De huidige markvraag voor bijvoorbeeld zeefzand voor wegenbouw neemt af.

Gipshoudende bouwmaterialen zijn afvalstoffen welke vrijkomen bij bouw- en sloopwerkzaamheden en bij sorteerprocessen van bouw- en sloopafval, afval van bedrijven en instellingen, enkel bestaand uit gips houdende minerale afvalstoffen. Doordat wij dit materiaal vervolgens weer opwerken tot een circulaire grondstof en vervolgens terug leveren aan de fabrikanten hebben wij te maken met voldoende afzetmogelijkheden. Enkel de prijscorrectie op inflatie is van toepassing.

Het door ons ingezamelde hout wordt na te zijn bewerkt en geshredderd door ons afgezet als biobrandstof en als grondstof voor de spaanplaatindustrie. De hoogste kwaliteit houtstroom, het zogeheten A-hout, vindt zijn weg als secundaire grondstof naar de productie van houtvezel- en spaanplaten. Houtstromen van mindere kwaliteit, zoals B- en C-hout, worden eveneens gebruikt in de spaanplaatindustrie of dienen als biobrandstof voor de opwekking van duurzame energie in bio-energiecentrales. De marktvraag voor hout is dynamisch. De lagere energieprijs en de vraag naar spaanplaat neemt af.

Onder puin verstaan wij een diversiteit van steenachtig materiaal wat afkomstig is van bouw- en sloopwerkzaamheden. Dit puin wordt vervolgens gebroken en als menggranulaat weggezet in de wegenbouw. Door de huidige verlaging van (wegen)bouwwerkzaamheden zien wij dan ook de vraag naar menggranulaat teruglopen wat vervolgens weer invloed heeft op de prijs.

Door de afnemende verwerkingscapaciteit in Nederland wordt steeds meer gevaarlijk afval noodgedwongen over de grens verwerkt. Dit zorgt voor een kostenstijging: extra vergunningen en administratieve verplichtingen, hogere transportlasten door tol- en Maut-heffingen, en aanvullende CO₂- en milieubelastingen. Ook eindverwerkers verhogen hun tarieven door strengere milieuregels en beperkte capaciteit. Tegelijk werkt de overheid aan aangescherpte emissie-eisen, onder andere voor PFAS en ZZS, waardoor verwerking complexer en duurder wordt.

De plastic recycling staat onder grote druk. Veel recyclers kampen met beperkte capaciteit en verouderde sorteertechnologie. De lage prijzen voor nieuw plastic en vervuilde inzamelstromen zetten de marges verder onder spanning. Aanwezige voedselresten, etiketten en lijm verlaagt de kwaliteit van recyclaat en bemoeilijkt rendabele verwerking. In combinatie met stijgende kosten leidde dit de afgelopen jaren tot financiële problemen en het omvallen van meerdere spelers in de markt.

Met de komst van de Europese PPWR-wetgeving ontstaat vanaf 2030 waarschijnlijk een marktvraag: verpakkingsproducenten worden verplicht gerecycled plastic te gebruiken. Het is de verwachting dat de vraag naar kwalitatieve kunststofstromen zal toenemen. Tot die tijd blijft de markt uitdagend, maar de noodzaak van hoogwaardige inzameling en betrouwbare ketensamenwerking wordt alleen maar groter.

Een bordje over mengpuin op een container
Afzetcontainer wordt opgehaald in een stadsstraat

Meer informatie?

Wilt u meer weten over hoe u kunt inspelen op de marktveranderingen, dan staan wij uiteraard graag voor u klaar.