Beter, sneller, veiliger: The Genius is er

Megasloopkraan in gebruik genomen
Beter, sneller, veiliger: The Genius is er

The Genius in cijfers

Eerst even wat features van de sloopkraan: 

  • operationeel gewicht: 320 ton
  • werkhoogte tot 70 meter
  • werkdiepte tot 30 meter 
  • 59 ton hergebruikt staal in de ballast 
  • 16-tons beton en schootschaar, geschikt voor grote industriële- en infrawerken
  • hydraulische hamer
  • betonfrees
  • op te bouwen met verschillende giekconfiguraties

"Bnext.nl wil de branche blijven ontwikkelen en zoekt hierbij partners met dezelfde gedrevenheid. Het is dan ook die gedrevenheid en een flinke dosis ondernemerschap die geleid heeft tot een duurzame, veilige en efficiënte megasloopkraan. Ik ben dan ook enorm trots op het resultaat en kijk uit naar de projecten waar we The Genius inzetten."

Kees van Es, Directeur Bnext.nl Sloopwerken

2980

Groter, veiliger, sneller, beter

“Er is vanuit een multidisciplinair team gewerkt aan de veiligheidseisen van The Genius. Het is daardoor een goed doordachte machine!” aldus Maarten Schutte, KAM coördinator bij Bnext.nl. Hij is vanuit zijn rol als veiligheidscoördinator teamlid in de ontwikkeling van de megasloopkraan. Bij een nieuw ontworpen machine moet het CE-keurmerk afgegeven worden, zodat duidelijk is dat je voldoet aan alle Europese regelgeving. Dat is de taak van de fabrikant, in dit geval STC. Bnext.nl heeft STC daarbij geholpen door het opstellen van de verplichte risicobeoordeling. Deze schreef Maarten zelf als onderdeel van zijn opleiding tot Hogere Veiligheidskundige. 

“Deze machine zit goed doordacht in elkaar. We letten op alle veiligheidsissues, alleen op een grotere schaal. Maar juist door die grotere schaal, vervallen sommige issues: het contragewicht bijvoorbeeld hangt zo hoog, dat deze geen mensen meer kan raken. Om de cabine te bereiken en veilig onderhoud uit te kunnen voeren, is het bordes aan de zijkant van de kraan bedacht. Normaal klimt de machinist over de rupsbanden heen, maar dat was in dit geval geen optie."

Andere zaken waar in het voortraject op gelet is: 

  • de fysieke afscherming van flexibele hydraulische leidingen; 
  • het uitlezen van de configuratie van het contragewicht; 
  • foutmanagement: wat als een onderdeel een foutmelding genereert? 
  • standaard zaken als de kans op beknellingsgevaar en dergelijke, alleen dan op een hele andere schaal. 

Maarten vult aan: "Cybersecurity is een onderdeel waar nog werk verricht wordt. De kraan moet straks ook met een afstandsbediening kunnen worden bestuurd. Je wil niet dat iemand op afstand kan inbreken en de kraan kan overnemen.”

Lees meer over The Genius